Nedsat appetit

6. marts 2013

Alder:
5 mdr.

Nedsat appetit

Hej Helen.

Har nogle tanker jeg gerne vil dele med dig.... denne gang om vores søn på 5 1/2 mdr og hans madindtag eller mangel på samme....

Lige nu får han flaske døgnet rundt... stoppede helt med at amme da han var knap 5 mdr. Han begyndte selv at sige fra overfor amningen da han var 4 mdr og derfra blev flere og flere ammemåltider erstattet af flaske... Siden han var 2 mdr har jeg suppleret med MME efter hvert måltid, da han også der havde en kortere periode hvor han spiste markant mindre end han plejer og derfor ikke tog helt nok på...

Han vejede 3700 ved fødslen og ved 5 mdrs us ved lægen vejede han 7200 kg...hvilket jo er helt perfekt.

Siden han begyndte at gå mere og mere over til flaske har han spist 5-6 gange i døgnet med ca 4 timer imellem hvert måltid...Gennemsnitligt 150 ml hver gang.

De sidste ca 2 uger har han spist markant mindre end han plejer..... Det skal siges at han så også blev syg i weekenden og er nu på pencillin for halsbetændelse - herudover er han snottet og havde væske på det ene øre hvor trommehinden sprang...... Han har det meget bedre nu men er fortsat snottet....
Jeg er helt med på at hans sygdom spiller ind ift. den nedsatte appetit....lægen sagde at sålænge han har 1-2 våde bleer i døgnet så er det nok.....Men hvor længe er det ok at det er sådan?

Vi er nu nede på 3-4 måltider i døgnet hvor han gennemsnitligt spiser 150 ml.... De ligger om morgenen ved 8-9, igen omkring kl 12-13, sidst på dagen og herefter er det lidt forskelligt hvordan det ser ud....Måske en flaske inden han bliver puttet og/eller omkring midnat.... Herefter vil han ikke have noget før om morgenen ved 8-9 tiden.....

Der kan sagtens gå op til 6 timer om dagen i mellem måltiderne og ofte forsøger jeg at give ham noget op til flere gange inden det lykkes....... Jeg synes generelt han de sidste ca 3-4 uger har været "svær" at give flaske forstået på den måde at han tit afviser ved at dreje hovedet, lukke munden osv. Alligevel er det lykkes mig at få flasken i munden på ham (har ikke tvunget den ind men udnyttet når han indimellem åbnede munden) og da han så endelig tog fat så spiste han også. Han har det med at ligge og sutte på den i noget tid inden han får ordentlig fat, men når så det sker så drikker han også fint af den. Vi har skiftet til et suttehoved med flere huller i... så det kan ikke skyldes at det går for langsomt....

Synes dog at det de sidste par uger er blevet endnu sværere.......... Jeg kan mærke at jeg efterhånden kan få lidt ondt i maven når det nærmer sig spisetid, og jeg ved godt at det heller ikke er godt for det kan han måske ogå mærke..... Generelt er han faktisk svær at ...

Annonce

... lure hvornår han er sulten.... Efter vi er begyndt på flasken mere og mere er det ofte tiden der siger mig at nu må det være nu jeg skal prøve......
Indimellem så kan jeg give ham flasken uden problemer... han åbner munden og spiser...men de fleste gange så bliver han urolig, drejer hovedet og lukker munden så snart jeg sætter mig med ham og flasken (på trods af at det måske er 4-5 timer siden han sidst har spist...).

Det går mig en del på selvom jeg ved der kan være naturlige forklaringer på det... sygdom og det at han faktisk er midt i en tigerspringsperiode som jeg har læst kan give nedsat appetit....

Jeg er klar over de skal have omkring de 800-1000 ml i døgnet og det kommer han jo slet ikke op på....(Det har han så heller ikke gjort på noget tidspunkt efter vi er gået mere og mere over til flasken, han har vel fået i gennemsnit omkring 700ml hvor det nu er nede på mellem 400-600 ml.....hvor længe er det ok at han ikke gør det?
Han har våde bleer, gerne 4-5 på en dag (ikke så tunge som de plejer, med lidt våde er de...) 3 gange har jeg set der har været en lille rød plet i bleen som jeg har læst kan have noget med for lidt mælk/væske at gøre...

Nu hvor han er blevet rask er han som han plejer at være... glad og livlig..... Ikke slap eller sløv.....
Han sover fint om dagen 5-6 timer fordelt på 3 lure. Om natten har han de sidste par uger spist den ene gang og vågner derudover mellem 1-5 gange og skal have lidt hjælp til at falde i søvn igen.

Vi startede med lidt mos da han var 5 mdr.... vi nåede at være i gang ca 5 dage hvor han gerne ville smage på det, men så blev han syg og så har han ikke villet åbne munden for skeen igen...... Jeg har prøvet at tilbyde ham uden held.....Tænker du jeg skal fortsætte med at prøve at tilbyde ham ske mad eller skal jeg bare holde en pause med det og så prøve igen om fx 1-2 uger?

Jeg ville så gerne jeg bare kunne slappe lidt mere af omkring det.... og tro på at hans appetit nok skal komme igen....Synes bare det er rigtig svært når jeg kan se hvor lidt han egentlig får.....Herudover er det bare hårdt når det at give mad ikke er særlig sjovt og forbundet med noget træls..... Jeg bliver usikker på om det også er ok med det indtag han har lige nu, når nu han virker frisk og glad som han plejer og har våde bleer......Men indtaget skal jo op på et tidspunkt... og hvor længe er det så ok at han ikke spiser mere end han gør....

Har tænkt om det kan betale sig at prøve at skifte sutteflaske eller modermælkserstatning? Forestiller mig bare ikke det kan være det når nu han godt vil spise...?

Det blev en længere smøre.....Ser frem til at høre fra dig!

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år